niedziela, 23 czerwca 2013

009. Tahereh Mafi - Dotyk Julii

Tytuł: Dotyk Julii
Oryginalny tytułShatter me
Autor: Tahereh Mafi
Wydawnictwo: Otwarte
Ilość stron: 336


Dotyk Julii to pierwsza część Trylogii autorstwa młodej, bo zaledwie 24-letniej, pisarki. Jest to jej debiut literacki.

W przyszłości światem zaczyna rządzić Komitet Odnowy, który na pozór pragnie odbudowy zniszczonej planety i przetrwania ludzkiego gatunku. Naprawdę kieruje się jedynie chęcią zdobycia całkowitej władzy nad wszystkim, a co za tym idzie - wyniszczenia i Ziemi, i cywilizacji. Julia natomiast jest nastolatką, która już w tak młodym wieku zdąrzyła zaznać od ludzi wiele cierpienia. Od urodzenia była poddawana badaniom i eksperymentom, a jej rodzice wręcz brzydzili się nią. Zostawała upokarzana i wyalienowana, a wszystko to ze względu na jej, mogący zabić, dotyk. Ból spotęgowało zamknięcie dziewczyny w celi. Od 264 przebywa w klitce, od 264 dni nie widziała nieba ani ziemi, od 264 nie przebywała z człowiekiem, do czasu, gdy na jej drodze staje współwięzień Adam...

Jak to u mnie często bywa, książka trafiła w moje ręce zupełnie przypadkiem. Zwyczajnie zwróciłam uwagę na niebanalną okładkę i intrygujący opis, który nie mówił czytelnikowi za wiele. Nie żałuję, że zabrałam się za tę pozycję. Choć z początku ociągałam się z jej czytaniem, nie musiałam się zmuszać, by książkę skończyć. Z każdą kolejną stroną wciągała mnie jeszcze bardziej.

Głównym tematem powieści jest walka dobra ze złem, walka jednostki ze złem dystopijnego świata. Mamy tutaj również wątek miłosny, którego we współczesnych młodzieżówkach nie może zabraknąć. Jest on jednak opisany niezwykle zmysłowo. Cała historia zresztą opisana jest niezwykle. Bogactwo metafor nie tylko urozmaica, ale sprawia, że książka nabiera wartości.Wartka opowieść, pełna zwrotów akcji powoduje, że czytelnik otwiera z zaskoczenia szerzej oczy. Na koniec - oryginalny pomysł. Choć, co do tego, przekonałam się, dopiero kończąc czytać książkę. Od początku nie odstępowała ode mnie myśl, że czytając Dotyk Julii, wspominałam Delirium Lauren Kate. Choć historie były momentami podobne, tak właściwie różnią sie diametralnie. Ale tak jak Delirium, tak Dotyk Julii jest rewelacyjny!

Polecam tę książkę każdej młodej osobie, która pragnie znaleźć motywację i siłę do walki o wolność, miłość, a nawet - o własne życie. Właśnie historia Julii, choć wymyślona, w trudnym dla mnie okresie, bardzo mi pomogła. Cieszę się, że przeczytałam ją akurat teraz. Poza tym znajdzie się tutaj coś dla fanów magii, no i bezsprzecznie fanów dystopii. Czytelnik szukający historii miłosnej? Ta opisana jest ciekawie, wręcz delikatnie. Nie zemdli Was.

Popularność tej pozycji mówi sama za siebie. Polecam z czystym sercem!

Moja ocena: 9/10

Książka przeczytana w ramach wyzwania:
CZYTAM FANTASTYKĘ

3 komentarze:

  1. Książkę mam od bardzo dawna na półce. Cały czas przekładam lekturę w czasie, bo ciągle coś innego trafia w moje ręce :)

    Informuję, że dodałam recenzję do wyzwania "Czytam Fantastykę" :)
    pozdrawiam
    i dobrej nocy życzę
    Miłośniczka Książek

    OdpowiedzUsuń
  2. Książka była fajna, chociaż nie obyło się bez wpadek :D

    OdpowiedzUsuń
  3. Planuję przeczytać, mam nadzieję, że mi również się spodoba :)

    magiczne-polki.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń

Serdecznie dziękuję Wam za każdy zostawiony komentarz. Wskazówki czy rady, swoja własna opinia, a może kilka uwag? Wszystko jest do przyjęcia!