niedziela, 8 czerwca 2014

077. C.J. Daugherty - Wybrani

Tytuł: Wybrani
Tytuł oryginału: Night School
Autor: C.J. Daugherty
Wydawnictwo: Otwarte
Cykl: Nocna szkoła, tom 1
Ilość stron: 440


Wybrani to pierwszy tom cyklu o Nocnej Szkole autorstwa brytyjskiej (choć urodzonej w USA) pisarki C.J. Daugherty.

Główna bohaterka, Allie Sheridan, od czasu zniknięcia swojego brata, niemal nałogowo pakuje się w kłopoty. Gdy po raz kolejny zostaje zatrzymana przez policję, jej rodzice nie wytrzymują i wysyłają córkę do Akademii Cimmeria - tajemniczej, prestiżowej szkoły z internatem, o której mało kto wie. Odtąd Allie będzie musiała sobie poradzić w nowym otoczeniu, wśród nowych, nieznanych jej osób; w świecie, w którym buntem nic nie wskóra...

Motyw szkoły z internatem w literaturze młodzieżowej jest bardzo często wykorzystywany. Pomyśleć więc można, że w Wybranych czytelnik nie odnajdzie nic nowego. Zbuntowana nastolatka i dwóch wyjątkowo przystojnych i intrygujących szkolnych znajomych... Schemat tak dobrze znany każdemu, a jednak odnosi się wrażenie, że Wybrani są bardzo oryginalni.

Autorka w mistrzowski sposób skonstruowała historię pełną napięcia i pędzącej w zawrotnym tempie akcji. Po lekturze pierwszego tomu zostawiła masę nierozwikłanych zagadek i tajemnic, czego skutkiem jest natychmiastowa chęć sięgnięcia po ciąg dalszy - Dziedzictwo.

Bohaterów, choć nieco schematycznych, bo mamy tu i dobre, i złe charaktery, również dobrze dopracowała. Postawa każdego z nich zaskakuje - na łamach powieści powoli ewoluują i przechodzą diametralne zmiany, co tylko wzbogaca fabułę Wybranych. Bowiem nie wszyscy bohaterowie są jednoznaczni. Z określeniem, jaki każdy z nich tak naprawdę jest, miałam mnóstwo problemów i do teraz mam wątpliwości, czy dobrą metkę im przypisałam. Już sama okładka jest tego doskonałym przykładem, ale w zrozumienie i zinterpretowanie jej w pełni jest pewne tylko po lekturze książki.

Należy także zaznaczyć, że Wybrani nie są powieścią fantastyczną. Czytelnik co prawda ma wrażenie, że któryś z bohaterów musi posiadać nadludzkie zdolności, a w lasach okalających Akademię muszą czaić się niebezpieczne stwory. Jednak nic takiego nie ma miejsca. To historia pod każdym względem jak najbardziej realna!

Nie wiem, dlaczego tak długo zwlekałam z lekturą Wybranych, bo pochłonęłam ich w niewiarygodnie szybkim tempie. Jedyną zaletą tego oczekiwania jest chyba to, że nie muszę czekać na pojawienie się na polskim rynku kolejnych tomów Nocnej szkoły.

Wybrani są do końca owiani tajemnicą, którą warto poznać. Polecam tym, którzy jeszcze ich nie przeczytali lub tak jak ja - nie mogli się do nich przekonać!

Moja ocena: 10/10

Książka przeczytana w ramach wyzwania:

5 komentarzy:

  1. A za mną już wszystkie tomy, które wydano u nas w Polsce. Naprawdę fajna seria. Mam tylko jedno pytanie, wolisz Sylvain'a czy Cartera?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na mnie czekają już kolejne dwa tomy, niedługo je przeczytam. Już od samego początku moje serce biło szybciej do Cartera!

      Usuń
  2. Naprawdę? Pamiętam, że czytając ją i recenzując na moim starym blogu, dałam jej 6/10. Może wstawię tę recenzję niedługo, nie wiem. Podoba mi się nawet, tylko momentami wydaje mi się, że jest nieco przesadzona i pisana "na siłę". Pozdrawiam
    http://zakurzone-stronice.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  3. Skończyłam już całą sagę i w pełni zgadzam się z Twoją opinią: ,,Wybrani'' to moja ulubiona część całego cyklu, po prostu zakochałam się w tej książce.

    www.papierowenatchnienia.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń

Serdecznie dziękuję Wam za każdy zostawiony komentarz. Wskazówki czy rady, swoja własna opinia, a może kilka uwag? Wszystko jest do przyjęcia!