środa, 28 maja 2014

074. Veronica Roth - Niezgodna

Tytuł: Niezgodna
Oryginalny tytuł: Divergent
Autor: Veronica Roth
Wydawnictwo: Amber
Cykl: Niezgodna, tom 1
Ilość stron: 352


O Niezgodnej słyszałam już od dawna. Za każdym razem na półkach w księgarniach nawet jej nie brałam do ręki, a w Internecie nie zawracałam sobie głowy czytaniem jej recenzji. Nie potrafiłam pojąć, czym tak bardzo zachwycają się czytelnicy i czy może być coś lepszego od fantastycznych serii Igrzysk śmierci czy Delirium. W końcu jednak chwyciłam za powieść. Najpierw jednak zupełnie przypadkiem obejrzałam ekranizację, czego teraz niestety bardzo żałuję. A jakie mam zdanie na temat lektury Niezgodnej?

Pięć frakcji - Altruizm, Nieustraszoność, Erudycja, Prawość i Serdeczność – stanowi społeczeństwo Chicago. Altruistka Tris i reszta szesnastoletnich mieszkańców muszą przejść test przynależności i ostatecznie wybrać frakcję, w której chcą zamieszkać przez resztę życia. Nie jest to jednak takie proste i nie każdemu test wskazuje jednoznaczny wynik... Niezgodna Tris wybiera Nieustraszoność, gdzie obok morderczego treningu, będzie ukrywać tajemnicę, przez którą może zostać wyeliminowana…

Książkę Veronici Roth czytało mi się bardzo szybko. Myślę, że przyczyną tego była głównie wartka akcja i jej dynamizm powodowany przez krótkie zdania.  A działo się faktycznie wiele. Wydarzenia pędziły za wydarzeniami w niesamowitym tempie i czytelnik faktycznie mógł odnieść wrażenie, że razem z Tris i innymi bohaterami przebywa w Nieustraszoności. Nie wiem, czy był to celowy zabieg autorki, czy zupełny przypadek, ale gdy akcja rozgrywała się chociażby w Altruizmie, nie odczuwałam już tak  tego pędu.

Sami bohaterowie zostali dość dobrze skonstruowani. Choć wydaje mi się, że Ci drugoplanowi byli o wiele ciekawsi od głównych. Cztery czy nawet sam Eric – dowódca Nieustraszonych – fascynowali mi swoją oryginalnością i tajemnicą, jaka od nich biła.

Sam świat także był nieco oryginalny. Wydawać by się mogło, że to niemożliwe. Na rynku w końcu w dzisiejszych czasach pojawiło się mnóstwo dystopijnych książek o dokładnie takim samym schemacie. Presja bezlitosnej władzy i jedna, niepozorna dziewczyna, która nagle zmienia wszystko. W Niezgodnej również tak jest, jednak mam nieodparte wrażenie, że autorka skonstruowała zupełnie nowy, niepowtarzalny świat.

Niezgodna to bardzo dobra książka, którą czyta się szybko i w której nie ma czasu na nudę. Nie wymaga wiele od czytelnika, a za to daje wspaniałą historię. Zachwyciła mnie, choć uważam, że nad postacią Tris Veronica Roth powinna lepiej popracować. Mam nadzieję, że nie będę rozczarowana drugim tomem - Zbuntowaną, który z przyjemnością przeczytam.

Moja ocena: 8/10

Książka przeczytana w ramach wyzwań:

7 komentarzy:

  1. Mi książka również bardzo się podobała i jestem ciekawa kolejnych części. Oby nie były gorsze od poprzedniczki, mogłyby być nawet lepsze :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam nadzieję, że szybko znajdę również "Wierną" w miejscowej bibliotece!

      Usuń
  2. Czytałam i bardzo mi się podobała Niezgodna! :D Nie będę spoilerować, ale druga część niestety mnie rozczarowała. :D
    Pozdrawiam ^^

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mimo wszystko nadal mam nadzieję, że będzie przynajmniej równie dobra jak "Niezgodna". Również pozdrawiam :)

      Usuń
  3. Bardzo pozytywnie wspominam pierwszą część, ale druga była już chyba nieco słabsza, a szkoda... ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Skoro już kilka osób mi to mówi, to znaczy, ze faktycznie "Zbuntowana" będzie nieco słabsza... Ale sama muszę się o tym przekonać :)

      Usuń
  4. Pierwszy tom jest naprawdę fajny, drugi trochę nudny i pojawia się dużo nowych postaci, które często znikaj . Za tzreci nawet nie zamierzam się brać, bo to co Roth zrobiła ..... Wrr.... :c
    Zapraszam wraz z reszta ekipy z Nibylandii na naszego bloga : http://recenzje-z-nibylandii.blogspot.com/ Mamy nadzieję, że dasz znać, co o tym myślisz . ;)

    OdpowiedzUsuń

Serdecznie dziękuję Wam za każdy zostawiony komentarz. Wskazówki czy rady, swoja własna opinia, a może kilka uwag? Wszystko jest do przyjęcia!