niedziela, 22 grudnia 2013

044. J.K. Rowling - Harry Potter i kamień filozoficzny

Tytuł: Harry Potter i kamień filozoficzny
Oryginalny tytuł: Harry Potter and the Philosopher's Stone
Autor: J. K. Rowling
Wydawnictwo: Media Rodzina
Seria: Harry Potter, tom 1
Ilość stron: 324


Tytuł Harry Potter i kamień filozoficzny znany jest każdemu. Jeśli nie czytaliście, na pewno obejrzeliście (fantastyczny moim zdaniem) film. Wiele by mnie opuściło, gdybym nie zabrała się za lekturę o czarodzieju z Hogwartu, dlatego postanowiłam ją przeczytać.

Głównym bohaterem jest młody Harry Potter – sierota, wychowanek mugoli Dursley’ów. W swoje jedenaste urodziny dowiaduje się, że jest znanym czarodziejem i trafia do Szkoły Magii i Czarodziejstwa w Hogwarcie. Tam poznaje dwójkę najlepszych przyjaciół – Rona i Hermionę oraz wrogów, np. Draco Malfoy’a, uczy się sztuczek magicznych, walczy z trollem oraz zostaje szukającym w najsłynniejszej grze w świecie magii – qudditchu. Na dodatek musi zmierzyć się z Lordem Voldemortem, który w przeszłości zabił jego rodziców i nieskutecznie jego samego.

Trudno napisać mi recenzję tak znanej książki jak Harry Potter i kamień filozoficzny. Ci, którzy są jej zwolennikami (również ja), zachwalają tę powieść. Są również przeciwnicy serii o młodym czarodzieju, którzy nie rozumieją fenomenu Harrego Pottera.

W głównej mierze sławę książce przyniosła ekranizacja, ale sama pozycja nie jest zła. Czyta się ją w niesamowicie szybkim tempie, akcja wre prędko do przodu, a gdy skończy się jeden rozdział, pragnie czytać się od razu następny, bez względu na obowiązki w życiu codziennym. Mnogość bohaterów i ich charakterów jest zdecydowanie na plus, choć może nieco razić to, że bardzo łatwo każdemu z nich idzie przyczepić określone metki. Ten ubytek ratują jednak interesujące historie ich życia i mimo, że są czarodziejami, każdy czytelnik – zwykły człowiek – może się z nimi utożsamiać. Jedyną postacią, która wykracza ponad wszelkie reguły jest nauczyciel eliksirów – Severus Snape. Przez obejrzenie filmu znam całą historię, aczkolwiek jest on w taki sposób opisany, że nadal mam dużo wątpliwości, co do tego, po jakiej stronie stoi. 

Pierwszej części właściwie nic złego nie można zarzucić. Jest wręcz idealna. Jedyne, co może razić czytelnika, jest wyraźnie niewprawiony warsztat pisarski autorki. Wierzę, że w kolejnych tomach się to poprawi.

Będąc młodsza, chciałam zabrać się za tę serię. Nic dziwnego, że zabrałam się za jej czytanie od drugiej części, bo często czytam serie nie po kolei. Szybko się jednak nią znudziłam. Teraz nie żałuję, że wróciłam do tej lektury. Już czekają na mnie kolejne tomy przygód młodego czarodzieja. A jeśli jeszcze jej nie czytaliście, nie czekajcie, tylko biegnijcie po książkę. Jeśli jednak macie już tę serię za sobą, myślę, że warto do niej kiedyś powrócić. Miłej lektury!

Moja ocena: 9/10

Książka przeczytana w ramach wyzwania: 
CZYTAM FANTASTYKĘ

12 komentarzy:

  1. Czytałam wszystkie tomy, ale na pewno jeszcze do nich wrócę :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Chyba tylko ja jestem takim odmieńcem, który w wieku 18 lat dopiero zaczął swoją przygodę z Harrym Potterem :)

      Usuń
  2. Dawno czytałam tą książkę, zresztą wszystkie części HP mam za sobą i bardzo miło to wspominam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wierzę, że i ja będę tak tę serię wspominać.

      Usuń
  3. Uwielbiam całą serię, czytałam chyba nawet dwukrotnie i mam zamiar jeszcze raz sięgnąć po wszystkie tomy. :)
    Pozdrawiam i życzę wesołych świąt!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Miłej lektury! :)
      Również pozdrawiam i wszystkiego dobrego na święta :)

      Usuń
  4. Bezapelacyjnie mój ulubiony tom! To właśnie przy nim najbardziej chłonęłam świat Hogwartu i w ogóle czytanie sprawiło mi największą frajdę :) Drugi tom też był wspaniały, pozostałe gorsze, ale nadal bardzo dobre
    Pozdrawiam :)
    izkalysa

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dopiero, gdy przeczytam wszystkie będę mogła się właściwie na ten temat wypowiadać. Aczkolwiek, chociażby pod względem językowym, drugi tom podobał mi się bardziej. Na razie czytam trzecią część, ale mam nadzieję, że jeszcze w tym roku uda mi się większość tomów przeczytać :) Również pozdrawiam!

      Usuń
  5. Co tu dużo pisać, uwielbiam tę serię :D Co jakiś czas sięgam po nią aby ponownie przeżyć przygody razem z Harrym, Hermioną, Ronem i resztą ich znajomych :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Coś czuję, że w przyszłości pójdę w Twoje ślady i sama będę do tej serii powracać :)

      Usuń

Serdecznie dziękuję Wam za każdy zostawiony komentarz. Wskazówki czy rady, swoja własna opinia, a może kilka uwag? Wszystko jest do przyjęcia!